Styrelsen i ÅUF har i samarbejde med sekretariatet og input fra en række foreninger og organisationer udarbejdet ÅUFs samværspolitik i efteråret 2021. Det har været en proces med mange gode drøftelser om, hvordan vi bedst sikrer, at ÅUF er et trygt sted for alle at engagere sig.

Samværspolitikken er vedtaget af styrelsen, men skal revideres hvert år. Vi håber at vi løbende kan forbedre den og holde den opdateret.

I politikken står der, at styrelsen udpeger en ekstern tillidsperson, som du kan gå til, hvis du har en oplevelse, som du ikke ønsker at involvere ledelsen i ÅUF i. Den eksterne tillidsperson er formanden for Idrætssamvirket i Aarhus. Du kan til hver en tid finde de opdaterede kontaktoplysninger på deres hjemmeside her

Du er altid velkommen til komme med feedback eller input til samværspolitikken til styrelsen i ÅUF. Det gør du ved at kontakte sekretariatet eller forretningsudvalget.

God læselyst!

Samværspolitik i Århus Ungdommens Fællesråd

Formål:
Med samværspolitikken ønsker styrelsen og ansatte i ÅUF at sikre, at ÅUF er et trygt sted for alle at engagere sig.

Samværspolitikken gælder al kommunikation og samvær, der har direkte tilknytning til ÅUFs virke og til ÅUFs arrangementer. For samværet i medlemsforeningerne gælder alene foreningernes egne politikker.

Målgruppe:
Denne politik er gældende for samværet mellem alle i ÅUF – frivillige og medarbejdere.

Retningslinjer:
I ÅUF tolererer vi ingen former for diskrimination, sexisme, racisme, mobning eller andre former for grænseoverskridende adfærd. ÅUF handler altid på henvendelser og tager alle hændelser med grænseoverskridende adfærd seriøst. Vi opfordrer til hurtigst muligt at bringe sager frem, da tiden kan medvirke til, at de konkrete omstændigheder er mindre klare for alle involverede.

ÅUF definerer som udgangspunkt grænseoverskridende adfærd som uønsket verbal eller fysisk adfærd overfor en anden person, der opleves krænkende. Det betyder, at det er individuelle grænser, der ligger til grund for, hvornår noget opleves grænseoverskridende.

Hvad gør du, hvis du oplever, at dine grænser bliver overskredet:
ÅUF ønsker med denne samværspolitik at sikre, at det aldrig er et individuelt ansvar at håndtere krænkende adfærd.

Du har altid mulighed for at henvende dig til formanden, sekretariatslederen eller den eksterne tillidsperson, som styrelsen har udpeget. Den person du henvender dig til, vil tage din sag op i et fortroligt samarbejde med de to andre. Er formand og/eller sekretariatslederen impliceret i sagen, udpeger den eksterne tillidsperson en repræsentant, og de to overtager behandlingen af henvendelsen. Sager håndteres aldrig af én person alene.

Den eksterne tillidsperson udpeges af styrelsen på sidste møde inden Årsmødet og kontaktoplysninger fremgår af ÅUFs hjemmeside på https://aauf.dk/kontakt/

Hvad gør du, hvis du ser nogen opføre sig upassende ovenfor andre:
I ÅUF skal vi vise omsorg for hinanden, og hjælpe hinanden med at skabe en god kultur.

Ved mistanke om grænseoverskridende adfærd har vi et ansvar for at følge op på en måde som ikke konfliktoptrapper situationen. Husk altid at spørge den person, som den uacceptable adfærd var rettet imod, om personens grænser er blevet overskredet. Hvis dette er tilfældet, kan du hjælpe og støtte denne i at rette henvendelse til formand eller sekretariatsleder eller den eksterne tillidsperson.

Hvad gør ÅUF, hvis vi får henvendelser om upassende adfærd:
Alle henvendelser om grænseoverskridende adfærd i ÅUF, bliver behandlet anonymt og fortroligt af formanden, sekretariatslederen og den eksterne tillidsperson. Er formand og/eller sekretariatslederen impliceret i sagen, udpeger den eksterne tillidsperson en repræsentant, og de to overtager behandlingen af henvendelsen.

Alle sager behandles individuelt og lige, og begge parter i konflikten høres altid inden der træffes en afgørelse. Der stiles efter, at begge parter fortsat skal kunne indgå i ÅUFs fællesskaber, afhængig af krænkelsens karakter. I behandlingen benyttes konfliktmægling og konflikten søges løst på dialogisk vis. I særlige tilfælde eller hvis sagens karakter nødvendiggør det, indhentes ekstern faglig hjælp.

Sager, der bryder med lovens grænser, bliver anmeldt til relevant myndighed,

Uanset om der er tale om lovbrud er der følgende sanktionsmuligheder: Udelukkelse fra at deltage i ÅUFs arrangementer, hvor det ikke betyder at fratage demokratiske rettigheder, som fx at være delegeret til Årsmødet. Opfordring til at trække sig fra sit tillidshverv. Hvis foruretteren ikke ønsker at frasige sig sit mandat kan formand, sekretariatsleder eller ekstern tillidsperson i yderste konsekvens indstille til styrelsen, at der indkaldes til ekstraordinært årsmøde med henblik på at besætte posten på ny. Hvis der sanktioneres, orienteres personens medlemsforening. For ansatte kan krænkende adfærd føre til advarsel eller opsigelse som beskrevet i ansættelsespolitikken.

 

Retningslinjer for samvær med børn under 18 år

I ÅUF ønsker vi at beskytte de børn, som vi får ansvaret for gennem vores aktiviteter – og samtidig beskytte frivillige og ansatte mod at blive misforstået i deres handlinger, mistænkeliggjort eller udsat for falske anklager. Derfor er det vigtigt, at du som frivillig og ansat læser følgende om samværet mellem voksne og børn grundigt igennem.

Børneattest
Der indhentes børneattest på alle ansatte som beskrevet i ansættelsespolitikken og på frivillige, der deltager i aktiviteter med børn mere end tre gange på tre måneder.

Forældretilladelser
Forældre skal skrive under på, at der må tages billeder og video af barnet, og at billederne og videoerne må bruges offentligt. Brug fotografier og videoer hensigtsmæssigt og altid kun efter indhentelse af en fototilladelse.
Forældre skal også give tilladelse til at personoplysninger som navn og skole må offentliggøres. Det gælder fx ved Børne- og ungebyrådets valgmateriale og offentliggørelse af navne og billeder af nyvalgte medlemmer på hjemmesiden.

Børns grænser skal respekteres
Fysisk kontakt kan opfattes forskelligt, og kan virke grænseoverskridende for nogen. For nogen kan et kram fx være grænseoverskridende. Det samme er tilfældet med humor og velmenende drillerier. Vis hensyn og vær respektfuld omkring børn og unges grænser.

 

Sociale medier og digital adfærd
Brug af eksempelvis computere, mobiltelefoner, kameraer og sociale medier skal ske hensigtsmæssigt med fokus på at beskytte børn og deres rettigheder. Det vil sige, at de aldrig må anvendes til at udnytte og udstille børn. Ansatte må ikke kommunikere om private anliggender med børn på sociale medier. Det anbefales at kommunikere med børn og unge i åbne fora på de sociale medier, fx i en gruppe eller en side på Facebook. ÅUF er forpligtet til at sørge for at flere frivillige eller ansatte har adgang til kommunikationen, hvis det ikke sker via åbne kanaler.

Tavshedspligt og underretningspligt

I aktiviteter med børn gælder en tavshedspligt, som medfører en forpligtelse til ikke at videregive personlige oplysninger til uvedkommende, som børn har givet i fortrolighed. Ved mistanke om overgreb har du dog indberetningspligt, som ophæver din tavshedspligt (jf. Social- og servicelovens §154).

Alkohol og rygning

Der må ikke medbringes eller indtages alkohol ved ÅUFs arrangementer med børn under 16 år. Det er ikke tilladt at ryge ved arrangementer, hvor der er børn.

Kæresterelationer er ikke tilladt

Det er ikke tilladt at indlede en kæresterelation til en deltager under 18 år i en af ÅUFs aktiviteter. Det gælder, uanset om vedkommende er over den seksuelle lavalder og uanset, hvor ligeværdige de to måtte virke. Frivillige og ansatte er underlagt ‘træner- og skolelærerparagraffen’ som gør det strafbart at have sex med en person under 18 år, som man har en magtrelation til via sin position i aktiviteten eller foreningen.

Særligt for arrangementer med overnatning

  • Deltagerne spørges ved tilmeldingen om de ønsker at sove på værelse med deltagere af samme køn eller på kønsneutralt værelse.
  • Det efterstræbes at der både er adgang til unisex og kønsopdelte toilet- og badeforhold

Revidering af politikken:
Denne samværspolitik ligger tilgængelig på ÅUFs hjemmeside. Politikken behandles af styrelsen hvert år inden Årsmødet. Politikken kan altid tages op til behandling i styrelsen.

Vedtaget af styrelsen d. 11.10.2021
Senest revideret d. 25.05.2023