I 2013 organiserede Århus Ungdommens Fællesråd kampagnen “Stem Ung”, der satte fokus på, at få unge vælgere til at stemme. Gennem paneldebatter med unge kandidater, og opsøgende kampagnearbejde i miljøer hvor unge mennesker er samlet, såsom gymnasier, erhvervs-skoler mm, forsøgte kampagnen at få et segment, der historisk stemmer med lavere frekvens end gennemsnittet til at se værdien af at stemme og engagere sig i lokalpolitik.
Under overskriften “(be)stemmer du?”, tog ÅUF med frivillige kræfter rundt i Aarhus, for at vise unge, at den politik der føres på kommunalt plan, har en betydning for deres hverdag.
Arbejdet med kampagnen, sammen med andre tiltag i kommunen, udmøntede sig i, at Aarhus stemmeprocent blandt unge steg til kommunalvalget 2013. I den store valgundersøgelse efter kommunalvalget, bemærker forfatterne i deres afsnit om alder, at: “Det er interessant, at de store byer som København, Odense, Aalborg og især Aarhus ligger højt oppe i tabellen på trods af, at deres generelle valgdeltagelse er blandt de laveste. Det hænger sandsynligvis blandt andet sammen med, at de har mange unge, der er højtuddannede eller under uddannelse, om end det skal bemærkes, at især Aarhus har en noget højere valgdeltagelse end forventet.”


